Spis treści
1. Asfalt - skład i zastosowanie
Asfalt to materiał do szybkiego utwardzenia dużych powierzchni, dlatego jest zawsze aktualny. Jest to lepka czarna mieszanina bitumu, kruszyw mineralnych i innych dodatków. Zaletami asfaltu jest możliwość niezwykle szybkiego położenia (jest to możliwe w ciągu jednego dnia), ma długą żywotność, dużą odporność na mróz i sól oraz jest łatwy w utrzymaniu.
Przy dużych zmianach temperatury, zwłaszcza latem, może dojść do uszkodzenia nawierzchni asfaltowej z powodu powolnego chłodzenia. Jeśli woda dostanie się do pęknięć i zamarznie, przyspieszy to proces rozkładu. Wadą estetyczną jest widoczność napraw i łat w asfalcie.
2. Kładzenie asfaltu
Jeśli zdecydujesz się utwardzić swój dziedziniec, parking lub podjazd, sprawdź teren z fachowcem, który wyda opinię na temat wymaganych robót ziemnych, nachyleń, odwodnienia i rodzaju potrzebnego asfaltu.
Roboty prowadzone są w ten sposób, że najpierw wyznacza się trasę, a następnie wykopuje się grunt na głębokość 60 cm; jednocześnie dno wykopu musi mieć spadek 2% ze względu na drenaż, aby woda odpływała od budynku. Późniejszym problemom z osiadaniem, pęknięciami i dziurami na powierzchni można zapobiec poprzez odpowiednie przygotowanie, tj. jakościowe zagęszczenie i wzmocnienie podłoża.
Po tym następuje wypełnienie, tj. nasypanie granulatu z kamienia i żwiru różnej wielkości, do wysokości 40 cm, tak by każda warstwa materiału była zagęszczana i utwardzona oddzielnie przed ułożeniem kolejnej. Ostatnią w kolejności jest górna, nośna warstwa drobnego żwiru o grubości do 20 cm. Na koniec zaleca się wałowanie walcem gumowym w celu lepszego zagęszczenia podłoża, co nie jest konieczne tylko wtedy, gdy teren jest już przygotowany.
Po zakończeniu tych przygotowań następuje układanie nawierzchni asfaltowej. Podczas kładzenia mieszanka asfaltowa nie powinna zbytnio stygnąć, dlatego asfaltowanie zaleca się przy suchej i ciepłej pogodzie. W zależności od przyszłego wykorzystania nawierzchni i wymaganej nośności asfaltu można wybrać asfalt jedno- lub dwuwarstwowy.
2.1. Asfalt jednowarstwowy
Asfaltowanie jednowarstwowe polega na ułożeniu jednej warstwy asfaltu na buforach i drenażu. Zaleca się stosowanie asfaltu szorstkiego o grubości od 5 do 6 cm. Asfalt jednowarstwowy jest nieco tańszy niż dwuwarstwowy, ale jest mniej nośny, bardziej chropowaty, a przez to niedoskonały estetycznie.
2.2. Asfalt dwuwarstwowy
W przypadku asfaltu dwuwarstwowego układa się dwie warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej: warstwę gruboziarnistą o grubości 5 cm oraz górną, drobną warstwę o grubości 3 cm. Obie warstwy muszą być odpowiednio zagęszczone i rozwalcowane. Ta procedura odnosi się do zwykłych powierzchni, które nie będą poddawane dużym obciążeniom. Jedyną słabością asfaltu dwuwarstwowego jest jego wyższa cena; jakość jest na pewno lepsza, nawierzchnia jest bardziej wytrzymała i ma większą nośność, a sam asfalt wygląda na bardziej wypolerowany, ponieważ wierzchnia warstwa ma najmniejszą granulację.
3. Układanie asfaltu - cena
Cena ułożenia asfaltu uzależniona jest od niezbędnych robót ziemnych, sposobu odwodnienia, ilości warstw asfaltu, wielkości i kształtu nawierzchni oraz nachylenia terenu. Należy również pamiętać, że większe powierzchnie zapewnią lepszą cenę za metr kwadratowy.
Cena robót ziemnych wraz z wykopem i zasypką to około 100 zł/m2.
Cena ułożenia jednej warstwy asfaltu to około 120 zł/m2.
Cena asfaltowania dwuwarstwowego to około 200 zł/m2.
Informacje o cenach znajdziesz w naszym kalkulatorze.
Wyślij do nas zapytanie lub zadaj pytanie.