Spis treści:
- 1. Pomiar otworu pod bramę garażową segmentową
- 2. Montaż segmentowych bram garażowych
- 3. Prowadnice do bram garażowych segmentowych
- 4. Bramy garażowe segmentowe - sprężyny skrętne i uszczelnienie
- 5. Z czego wykonane są bramy segmentowe?
- 6. Otwieranie/zamykanie segmentowych bram garażowych
- 7. Brama garażowa segmentowa - cena
1. Pomiar otworu pod bramę garażową segmentową
Przed montażem bramy segmentowej należy najpierw zmierzyć dokładne wymiary. Wymiary bramy garażowej ustalane są na podstawie wewnętrznej średnicy otworu, w którym brama będzie montowana. Szerokość otworu bramy garażowej mierzy się od jednej do drugiej belki bocznej. Bardzo ważne jest, aby prace murarskie zostały dokończone i wszystkie krawędzie wykończone, ponieważ montaż bramy odbywa się na sucho. W przeciwnym razie pomiary nie będą dokładne. Wysokość otworu mierzy się od krawędzi podłogi do górnej belki, a szerokość belki od jej dolnej krawędzi do sufitu.
W związku z tym, gdy mierzysz i wprowadzasz wymiary, najpierw podaje się szerokość, a następnie wysokość. Wymiary otworu garażowego stanowią wymiary bramy, a rodzaj prowadnic jest określany na podstawie szerokości belki pod sufitem.
2. Montaż segmentowych bram garażowych
Bramy segmentowe montuje się po zakończeniu wszystkich prac murarskich, czyli po wykończeniu podłogi i dokładnym wykończeniu ścian, ponieważ bramę montuje się na sucho, bez żadnych dodatkowych prac. Prowadnice bramy garażowej umieszcza się na ścianach bocznych, czyli belkach o szerokości co najmniej 9 cm. Jeżeli belki boczne nie spełniają tej normy, dodawane są metalowe szyny, do których będą montowane drzwi. Przy takim montażu otwór na bramę garażową zmniejsza się o 18 cm.
Bardzo ważne jest zapewnienie wystarczająco mocnej podpory, na której można zamontować sprężyny skrętne i uszczelki. Przed samym montażem należy sprawdzić, czy w pobliżu belek nie znajdują się rury instalacyjne lub podobne przeszkody.
Sam kształt otworu garażowego nie ma żadnego wpływu na normalny ruch bramy.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Wspomnieliśmy o szerokości belek, która musi wynosić co najmniej 9 cm. Ani na suficie, ani na podłodze nie powinny znajdować się żadne przeszkody. Jeżeli wylewka cementowa lub jastrych nie został jeszcze wykonany, wysokość otworu bramy garażowej należy zmierzyć tak, jakby podłoga była wykończona, czyli od całkowitej zmierzonej wysokości należy odjąć grubość posadzki.
3. Prowadnice do bram garażowych segmentowych
Przy wyborze prowadnic najważniejsza jest wysokość belki stropowej. Minimalna wysokość belki dla bram garażowych segmentowych bez wbudowanego napędu musi wynosić 9 cm, a z napędem 15 cm. W przypadku, gdy w garażu nie ma wystarczającej ilości miejsca wokół belki stropowej lub tej belki w ogóle nie ma, bramę garażową można zamontować w inny sposób. Zamiast wbudowanej belki dodawana jest kolejna belka zakrywająca otwór nad drzwiami.
W zależności od wysokości belki stropowej dobierany jest jeden z trzech typów prowadnic do segmentowych bram garażowych. Każdy rodzaj prowadnic działa w określony sposób i ma inną charakterystykę.
3.1. Normalna belka stropowa
Normalna belka stropowa ma zazwyczaj minimalną wysokość 37 cm. W tym przypadku do przesuwania bramy garażowej służą klasyczne prowadnice jednoszynowe ze sprężynami skrętnymi, które mocowane są do ściany od przodu. To nie tylko najprostsze funkcjonalnie, ale i najlepsze rozwiązanie w stosunku do ceny.
3.2. Obniżona belka stropowa
Obniżona belka ma wysokość 15-37 cm. Do takiej belki należy zastosować prowadnice dwuszynowe ze sprężynami skrętnymi, które mocuje się do ściany od przodu. Jeśli chodzi o cenę to należy ona do średniej półki cenowej.
3.3. Niska belka stropowa
Ta belka stropowa ma tylko 10-15 cm wysokości. Należy w tym celu zastosować prowadnice dwuszynowe ze sprężynami skrętnymi, które mocuje się od tyłu, na prowadnicach poziomych. Ten rodzaj prowadnic jest również najdroższy.
Uwaga: wszystkie powyższe działania dotyczą bram segmentowych bez napędu elektrycznego. Jeżeli zamontowany jest także silnik do bramy garażowej, do wszystkich powyższych wymiarów należy dodać 6-7 cm.
4. Bramy garażowe segmentowe - sprężyny skrętne i uszczelnienie
Podstawową funkcją sprężyn skrętnych jest zrównoważenie środka ciężkości drzwi. Umieszcza się je na szynach, po których poruszają się prowadnice lub na ścianie. Sprężyny skrętowe służą również do bezproblemowego otwierania i zamykania bramy ręcznie. Uszczelki są elastyczne i znajdują się na zewnątrz prowadnic, górnej listwy zamykającej oraz dolnego panelu segmentowego.
5. Z czego wykonane są bramy segmentowe?
Bramy segmentowe wykonane są z dwuwarstwowych lameli o grubości 42 mm. Lamele wykonane są z blachy stalowej cynkowanej ogniowo i plastyfikowanej. Wypełnione są pianką poliuretanową, która zapewnia dobrą izolację cieplną i akustyczną, a także między innymi zwiększa wytrzymałość samych drzwi.
6. Otwieranie/zamykanie segmentowych bram garażowych
Segmentowe bramy garażowe poruszają się w sposób pionowy, otwierając się i zamykając wertykalnie poprzez składanie segmentowych paneli jeden za drugim i wprowadzanie ich dokładnie pod sufit garażu. Zaletą tego typu bram jest to, że można w pełni wykorzystać całą przestrzeń w garażu i przestrzeń przed nim, nie zagrażając przy tym funkcjonalności i przeznaczeniu bramy.
Trzeba również wspomnieć, że kompletne bramy garażowe zazwyczaj składają się z trzech zestawów. Pierwszy zawiera segmentowe panele, drugi zawiera szyny i prowadnice, a trzeci zawiera okucia. Okucia do segmentowych bram garażowych są produkowane przemysłowo, co gwarantuje ich jakość, co z kolei sprawia, że bramy są bardziej trwałe i wytrzymałe.
Opisaną przez nas procedurę można nazwać podstawową i mającą główne cechy. Radzimy zwrócić się do fachowców, którzy znają się na swojej pracy i wykonają ją szybciej, lepiej i dokładniej niż Ty, choć na pierwszy rzut oka może się to nie wydawać bardzo wymagającym zadaniem.
7. Brama garażowa segmentowa - cena
Jeśli chodzi o ceny drzwi, jeśli przeprowadzisz małe rozeznanie, przekonasz się, że są one bardzo zróżnicowane. Wymiary i rodzaj, a także sposób montażu to czynniki, które w największym stopniu decydują o tym, ile zapłacimy za bramę garażową. Wpływ ma również grubość drzwi i różne akcesoria, takie jak kolor, ochrona i zabezpieczenie, kwestie techniczne, materiały, czy istnieją drzwi dla pieszych, czy są ręczne, czy z napędem i wiele innych czynników.
Uwaga: podane ceny są średnie, dlatego zalecamy sprawdzenie u kilku producentów, sprzedawców i oferentów. Zwróć także uwagę na to, czy cena zawiera podatek VAT czy nie oraz czy dostawa i montaż są wliczone w cenę.
Montaż i dostawa bram garażowych są zazwyczaj bezpłatne, jeśli są dokonywane przez tego, od kogo się je kupuje. Jednakże, istnieją wyjątki, więc warto się dobrze dowiedzieć.
7.1. Segmentowa brama garażowa
Przykładowo wzięliśmy segmentową bramę garażową, której panele segmentowe mają szerokość 4,2 cm, z silnikiem i dwoma pilotami.
Cena segmentowych bram garażowych o wymiarach 240x200 cm (212,5) lub 250x200 cm (212,5) to około 2800 zł.
Brama garażowa segmentowa o wymiarach 300x210 cm (212,5) kosztuje 3200 zł.
Cena segmentowych bram garażowych o wymiarach 400x210 cm (212,5) to około 3600 zł.
7.2. Segmentowa brama garażowa z „drzwiami dla pieszych”
Przykładowo wzięliśmy segmentową bramę garażową, której panele segmentowe mają szerokość 4,2 cm, z silnikiem i dwoma pilotami, samodomykającym i ryglującym.
Cena garażowych bram segmentowych z „drzwiami dla pieszych” o wymiarach 225x212,5 cm lub 237,5x212,5 cm wynosi od 3000 do 5000 zł.